úterý 5. března 2019

Černooká - Anna Musilová


Černooká. Minulý rok mezi blogery hodně diskutovaná knížka od mladé české autorky, která se tímto počinem vynesla na level spisovatele. Mě tahle knížka s temnou obálkou dlouhou dobu obcházela, ale teď, když je konečně jaro a příroda přichází s novou nadějí života, nastal ten správný čas. Ironie?

Žánr: Thrillery, Youg Adult
Vydáno: 2018/Yoli
Počet stran: 288
Ilustrace: Leny Vítková
Vazba knihy: Paperback
ISBN: 978-80-7549-777-2

Anna Musilová je dvaadvacetiletá studentka Karlovy Univerzity. Obor: žurnalistika. Její praxe v novinařině, kdy psala například pro iDnes nebo časopis Cosmopolitan, se projevila i přímo v textu samotné knihy. Stejně tak jako láska ke klasické literatuře.

Kniha Černooká vypráví příběh středoškolačky Viktorie, jejíž život není vůbec jednoduchý a která pomalu ale jistě upadá do depresí. Nejvíce se na ní podepsala ztráta maminky ve velmi útlém věku a možná i následná mizerná komunikace se zbytkem rodiny. Viktorie má tajemství, které neprozradí ani přivolané psychiatričce. Její temné imaginární alter ego s černými studnicemi místo očí jí to zakazuje. Jenže kam až může zajít strachem vyvolaná povolnost tomuto horšímu Já?
Celá kniha se nese v duchu melancholického, mlhavého podzimu, kdy každého přepadají chmurné myšlenky. Příběh, začínající jako dívčí román, se pomalu, ale jistě přesouvá do temného thrilleru, stejně tak jako hlavní hrdinka pomalu upadá do depresí. A tohle, je dle mého názoru celé gró tohoto příběhu, vyprávěného právě z pohledu Viktorie. Děj je stále temnější a temnější, až nakonec všechno utichne. Líbí se mi ta myšlenka, že když něco zničím v reálném světě, zničím i něco v sobě. Jenže všechno má svá ale…

Kniha je koncipována do několika kapitol s pár flashbacky do minulosti. Tady se může nepozornému stát, že se najednou v ději ztratí. Je psána velmi honosným jazykem, autorka si umí pohrát se slovy a dokonale popsat a navodit tu správnou atmosféru. Problémem je, že tento styl jazyka nemusí udržet pozornost čtenáře po celou dobu příběhu.
Černooká se řadí k thrillerům pro mladistvé. Tahle škatulka však ke knize vůbec nesedí. Přiznávám, že jsem nic podobného ještě nečetla, ale určitě bych prvotinu této bezesporu talentované autorky neřadila do young adult. Problémy deprese vepsané do příběhu, byť s mladistvou hlavní postavou, je téma, které si zaslouží širší pole zájmu.

Hodnocení knih je hodně individuální pojem. Myslím si, že autorka pojala problém depresí z té správné strany a vytvořila tak čtivé dílko, které jistě zasáhne mnoho čtenářů. Bohužel se mi zdá, že některé roviny příběhu jsou popsány trošku kostrbatě a nejsou úplně dotažené.  To však nic nemění na tom, že mě kniha bavila a něco mi předala.

Hodnocení na ČBDB je 80%. Moje hodnocení 70%.

4 komentáře:

  1. Nečtu české autory, ale z téhe knihy jsem byla nadšená, jen bych ocenila více Černooké.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
  2. cetla jsem ji nekdy v lonskem roce, a byla jsem unesena :) ja young adult nevyhledavam ale tohle za me uz dost presahuje :) a je to opravdu skvele cteni... ano jak pises, ze je to tema depresi ale i tak se cetlo skvele :) a predalo mi dost. opravdu mlada nadana autorka :) vic takovych

    OdpovědětVymazat
  3. Na tuhle knihu jsem dostala doporučení od jiné mé oblíbené české spisovatelky a musím říct, že zatím váhám, vcelku se obávám toho temného tématu, aby mě to nedokázalo přechroupat i v reálném životě. Jaký měla kniha na tebe vliv během čtení?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, myslím si, že je to tak hezky napsané, že by se to stát nemělo. Tohle téma není z těch příjemných, ale autorka to dokázala moc dobře popsat. A hlavně, dějí se tam věci i okolo hlavní hrdinky, tak tě to rozptýlí. Knížku určitě doporučuju :-)

      Vymazat