pátek 29. ledna 2021

Rowlingová dětem? Aneb zvláštní věc jménem Ikabog.

 Doba kovidová nám spoustu věcí vzala. Cestování, kavárny, potkávání se s přáteli a mnoho mnoho dalšího. Ale taky nám tahle doba něco dala. Mimo jiné i dílo jménem Ikabog. J. K. Rowlingová se rozhodla upravit pohádku, kterou dříve četla svým potomkům a věnovat ji všem dětem, které zůstaly doma. Vyvěsila na stránky kapitolu po kapitola a vyhlásila soutěž. Každé dítě mohlo nakreslit obrázek k příběhu a doufat, že se objeví v jeho knižní podobě. A tak vzikla pohádka, která mi vrtá v hlavě i týden po přečtení. Jesti je tento "dar" od Jo výhrou nebo ne se pojďme podívat blíž.

Vydáno: 2020/ Albatros

Originální název: The Ickabog

Počet stran: 312

Překlad: Petr Eliáš

Vazba: pevná

ISBN: 978-80-00-06021-7


Nechápejte mě špatně. Rowlingová má skvělé nápady a opravdu obrovskou představivost. Jenže Ikabog je zvláštní věc. Tento příběh, určený pro děti od sedmi let, je plný úžasných míst, opravdových postav, férových, bojácných ale i přímých a hrdých lidiček. Jenže vedle nich žijí taky hlupáci, lumpové a vrahouni. A co hůř, celé této zemi Přehršlánii vládnou. Prohnaní a chtiví rádcové totiž šijí boudy jak na celý lid, tak na hloupého a sebestředného krále. Legenda jménem Ikabog ožívá.

Běda ti, jak máš jiný názor, než tvá vláda - šup, hlavička dolů.

A tady to všechno začíná. Vraždy tisíců lidí kvůli pár slovům. Únosy dětí (v tom lepším případě). Sirotčince narvané k prasknutí. Všudypřítomný hlad a zkáza. A jeden velký hrůzostrašný Ikabog. Vážně je tohle vhodné pro děti?

Ikabog, Ikabog, zastav se, a hned tě chytí,

Ikabog, Ikabog, dál jen skákej, není zbytí,

já vím, máš strachy staženou prdelku,

Ikabog ulovil majora… (Veselku).

Knížka je sama o sobě moc hezká. Města jako Vurstpork, plný řezníků. Tvarošice sýrem oplývající a Maceraty, kde jen jdete po ulici a už se cítíte trošku ovíněně... To je vážně super. Všechno doplněno o vítězné ilustrace dětí ze soutěže. Pecka. Jenže ten obsah mi dělá starosti. Pro dospěláka je tato knížka mnohdy až moc jednoduše a dětsky napsaná a pro dítě zase moc drsná a temná. Ale jak se říká - Konec dobrý, všechno dobré. Jako každá pohádka i Ikabog dobře dopadne. Aspoň pro většinu. Dobro vyhraje, zlo je potrestáno. Otevírá se tu spousta témat, které toho dětem i dospělým hodně dají. Každý si z příběhu něco vezme a to je pro tuto knížku velké plus.

I když Rowlingová zabíjí muže, ženy i děti, mě se to nakonec vlastně líbí. Je to čtivé, dobrodružné, krásné, drsné, temné... tak jako sám život. 

Jen bych možná byla opatrná, jak starému dítěti tuhle knížku věnovat... Za sebe hodnotím 3,5 hvězdy. Na ČBDB si tato knížka nese 87%, ale zas takový zázrak to podle mě není.

 

17 komentářů:

  1. Túto knihu mám na zozname a určite si ju chcem niekedy prečítať, aj keď je to primárne príbeh pre deti. Som však zvedavá na obsah aj prevedenie :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky neodradilo, že je to knížka pro děti a jsem ráda. I když chápu, že se nelíbí každému. Je to tak 50/50. Taky jsem z ní měla rozporuplné pocity. Jsem zvědavá, co na to řekneš.

      Vymazat
  2. Knihu jsem dostala k Vánocům a ještě jsem se k ní nedostala :-D snad se mi bude také líbit :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tuhle knížku jsem už zaregistrovala. Začátek tvého článku, kde jsi popisovala ten nápad mi přišel super. Děj mi z popisu stejně jako tobě nepřijde moc dětský a teď nevím, jestli se na knížku v reálu aspoň mrknu, nebo ne :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On je to fakt super nápad. Jenže dětsky napsaný a moc ne pro děti. Ale jak říkám, třeba to ty děti berou jinak a já jsem moc velká citlivka :D

      Vymazat
  4. Moc pěkná recenze :) O knížce vím, ale váhám,jestli se do ní pustit. Zatím jsem měla za to, že to je hlavně pro mladší čtenáře, ale ted jí asi dám šanci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :-) ona je určitě pro mladší čtenáře, ale i dospělý jedinec z ní bude mít radost...možná :D chápu, že se nemusí líbit všem. Já to mám tak 50/50. Je to taková drsnější pohádka, ale člověk se aspoň pobaví a odpočine si...

      Vymazat
  5. Ty jo, já nevím proč, ale představovala jsem si takovou dětskou milou pohádku, ale tohle mi přijde drsnější. :D Na to, že jsem se jí vyhýbala, tak teď mě naopak velmi láká. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že ty, co jsem přesvědčila mě nebudou proklínat :D uvidíš, třeba se ti bude líbit ;-)

      Vymazat
  6. Abych pravdu řekla, tak já Rowlingovou trošičku bojkotuji. HP jsem nečetla a ani to nemám v plánu, filmy mě také nijak zvlášť nezaujaly a asi ani do této knihy se nepustím :D Asi jsem trošku exot, no :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Exot určitě ne :D vždyť to není povinnost číst Rowlingovou a v mém okolí jsou další tobě podobní :D Sedím v kanceláři s kolegyní, která ji nesnáší, protože blbne dětem hlavy :D takže tak. Ta rozmanitost je na tom přeci to nejzábavnější.

      Vymazat
  7. O tomhle jsem zatím neslyšela. Já teď aktuálně čtu Porodní sestru z Osvětimi, je to docela síla..

    OdpovědětVymazat
  8. O tejto knižke teraz počujem prvýkrát a podľa tvojho popisu si tiež nie som istá, či je úplne vhodná pre deti...Každopádne, znie to veľmi zaujímavo :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
  9. Mně by se určitě hrozně líbily názvy míst a měst v knize, to úplně žeru :D

    OdpovědětVymazat
  10. Pro děti to zní docela strašidelně, to teda nevím... :D

    OdpovědětVymazat