sobota 9. ledna 2021

Není kněz jako kněz. Zbigniew Czendlik a jeho POSTEL HOSPODA KOSTEL

 Knížka, kterou jsem četla na dvakrát. Půjčila mi ji maminka už asi před dvěma lety a já se s ní nemohla skamarádit. První jsem byla nadšená. Pak jsem dostala, v podobě přirovnání kázání k minisukni, facku a nakonec jsem ji teda přečetla celou. Zbigniew Czendlik je totiž chlap, který naprosto zboří vaši konvenční představu o kněžích.

"Kázání by mělo být jako minisukně. Krátké, přiléhavé a něco krásného by mělo skrývat."


Vydáno: Argo 2016

Počet stran: 280

Autor obálky: Kateřina Kalinová

Vazba knihy: pevná

ISBN: 978-80-257-1918-3


Tato kniha je zpovědí a možná i takovým malým kázáním lanškrounského kněze, který má úžasný smysl pro humor a jeho vzdělání a inteligence čiší z každé věty. 

Hodnotit biografickou knihu jako knihu, nikoliv člověka samotného, je dle mého nemožné. Co můžu říct o knize? Je hezky zpracovaná - napsaná formou rozhovoru a osahuje spoustu černobílých fotek. To je možná trošku mínus, protože když je zrovna řeč o výrazně oranžovém MiniCouperu, který si Zibi pořídil, nechcete se dívat na šedivou fotografii. Jenže s tím obsahem už by to možná bylo moc...

"Víš proč má Pán Bůh raději ateisty? Protože po něm nic nechtějí."

Rozhovor plný vtipů, příběhů, ponaučení a hlavně životních osudů jednoho "černoprdelníka" pro kterého bylo studium Bible největší nuda a který lidem rozmlouvá křty. Zvláštní? Ani ne. Ono to totiž ve finále všechno smysl dává. Otázky jsou ovšem postaveny tak, že se vždy nakousne jen malá část daného téma a dál už se nepokračuje. Některé věci by bylo třeba rozebrat více do detailů. Dozvíme se však spoustu informací z dětství, studií, praxe i obyčejného života. 

Líbí se mi, že se netváří jako, že je církev svatá. Že jsou všichni kněží bez poskvrnky a že modlitby jsou to nejlepší, co můžete udělat. Používá selský rozum tam, kde ostatní fanatizují. Vtipkuje tam, kde je zapotřebí a pomáhá lidem jak jen může. I když už je toho někdy moc. Co se mi nelíbí je zborcení mého pohledu na kněží. Já vím, že jsou to jen lidi a především chlapi, ale ve veřejném rozhovoru mu spousta vět podle mě může i ublížit. Hlavně když si ji přečte zarytý katolík.

"Když nevíte, jak se modlit, tak lidně opakujte abecedu, on už si to Pán Bůh tam nahoře nějak přebere."

A hodnocení na závěr? Knížka je super odpočinková, poučná a opakuje nám, jak máme žít aby bylo na světě o trochu lépe. Shrnuje celý život tohoto nekonvenčního faráře a dává nám nahlédnout do různých zákrytů jeho mysli. 

Hodnocení na ČBDB  86%. Za mě cca 65%. Doporučuji přečíst všem, kterým není církev úplně svatá a těm, kteří se dokáží na svět dívat s nadhledem. Je to přece jen trošku kontroverzní...


0 komentářů:

Okomentovat