úterý 19. ledna 2021

Skvělá fantasy od českého autora? Tady je!

 Nikdy jsem si nemyslela, že se budu nějak limitovat v žánrech. Že bych si řekla "pouze fantasy a nic než fantasy". Ale čím dál víc mám pocit, že je to prostě ten "můj" žánr. Pána prstenů, Harryho Pottera nebo třeba Letopisy Narnie mám načtené horem dolem. Ale knížky, co potkávám teď, mě dostávají do kolen. Začala to pravděpodobně Petra Stehlíková s Naslouchačem. To bylo prostě něco jiného. Božího. Originálního a hlavně ČESKÉHO! Další v řadě můžu zmínit třeba Hartmanovou, Strachotovou, Kubaškovou, Bareše... Pokud vám tahle jména nic neříkají, doporučuji napravit.

Ale kvůli nim tu teď nejsme. Jan Hamouz totiž napsal něco, co si zaslouží ubytovat na pomyslné polici slávy. Polovičního krále.

Série: Ptačí srdce 1.
Vydáno: Host/2018
Počet stran: 520
Autor obálky: Filip Štorch
ISBN: 978-80-7577-609-9

"Nepřátele bylo odedávna lepší držet si co nejblíž u těla - tak blízko, aby neměli nejmenší možnost tasit zbraň."

Příběh Polovičního krále je vyprávěn ze tří úhlů pohledu. Sledujeme linii mladé a zamilované Lheiwen Borovicové. Městské holky, která se po potyčce se stráží dostane na samé dno. Krále Trat´Hyse vrávorajícím mezi udržením země Erenézie a nezvedeným synkem. A námořníkem/pirátem Garrem Trenozínem, kterému je na moři lépe než na souši a který si bojuje své vlastní bitvy. Tři osudy zdánlivě vzdálené, však proplétají tenké stébélka až do konce. A to je přesně ono. Ten konec.

Jelikož se jedná o rozjezdový díl série Ptačí srdce, je první polovina knihy spíše seznamovací. Nic moc nedává smysl, ale autorův uvěřitelný a čtivý styl psaní žene dál. Pak to smysl dávat začne. Hamouz dokáže šokovat, znechutit, ale i překvapit. Nebojí se ničeho. Své postavy mučí, trýzní i zabíjí. Celý tenhle příběh má šťávu a šmrnc. Do poslední chvíle si přejete, aby to neskončilo tak, kam to směřuje. A ono ejhle. 

Je to pecka. Výpravná hrdinská high fantasy z pera českého autora, který si opravdu zaslouží poplácat po rameni. Zvlášť když víme, že se jedná o prvotinu. (Povídky do soutěží do výčtu nepočítám.)

Zdroj: https://kavarna.hostbrno.cz/clanky/jsem-napjaty-stejne-jako-ctenar

Nedokážu říct, kdy se s těmito postavami setkáme příště. Ale jedno vám řeknu. Postava Lheiwen Borovicové si mě získala. Je to hrdinka. Ale co se mi líbilo ještě víc, je postava našeptávače, který syna krále nabádá ke zlu. Doufám, že v dalších dílech dostane více prostoru. Tady je trošku v pozadí, ale řekla bych, že rozjíždí velkou hru. (moje vlastní konspirační teorie se hlásí o slovo.)

Kniha je krásně vyvedená. Obálka precizní, trošku ponurá, tak jako celá atmosféra příběhu. Jedná se o pevnější paperback, prostě Host. Jediné, co mě fakt štvalo, a nejsem jediná, je absence mapy světa. myslím si, že to už je u vymyšlených světů standard. Četla jsem, že by se tato mapka měla dát najít na netu, ale já jsem asi jantar. Nikde ji nevidím.

A závěrem. Tuto knížku můžu doporučit všem, kterým se líbila třeba série Stín krkavce od Anthonyho Ryana. Myslím si, že se Poloviční král může s klidem řadit do této vyšší fantasy sféry. Ode mě dostává 4,5 hvězdičky. (Jelikož nemá mapku a jedná se orozjezdový díl. Přeci si nevyplácám všech pět hned ze startu, žejo.)

Na ČBDB si hrdě nese tento příběh hodnocení 88%

A jen tak pro zajímavost: na stránkách nakladatelství Host je rozhovor s autorem o psaní, Polovičním králi a tak.

2 komentáře:

  1. Júúú pridávam si na zoznam, táto kniha ma akosi obišla, ale vyzerá to na skutočne dobrý príbeh :-)

    OdpovědětVymazat