úterý 16. února 2021

Král nebo jen půl krále... Kdo je lepší vládce?

 Joe Abercrombie je ve světě fantasy brán jako autor s propracovaným a tvrdým světem. Píše velké a drsné příběhy jako je The First law, ale i méně temné, za to však stejně silné. Jako je série Moře střepů. Mladší cílovka si totiž zaslouží maličko jemnější zacházení.

Série: Moře Střepů 1.
Žánr: Fantasy
Vydáno: Laser-Books/2018
Originální název: Half a King
Počet stran: 328
Překlad: Roman Ticler
Vazba: paperback
ISBN: 978-80-7549-953-0

"Jestli mě život něco naučil, tak že žádní padouši nejsou. Jenom lidé s těma nejlepšíma úmyslama."

Půl krále sleduje příběh mladého prince Jarviho, kterému fyzicky něco chybí, ale v hlavě má o kolečko navíc. Jeho superschopností je to, že dokáže vybojovat bitvy pouze svým bystrým mozkem a břitkým jazykem. Ne nadarmo se taky vzdal trůnu a učí se na královského ministra. Do jeho cesty však zasáhne osud ve formě intrik, vražd a zrady jeho nejbližších. Stránku za stránkou sledujeme přerod z roztřeseného, upozaďovaného chlapce v muže. Muže, který si stojí za svým, jde přes mrtvoly a v hlavě mu víří jediná věc. Pomsta. Dostojí svému slibu?

První díl série Moře střepů (trilogie) je skvěle nakopávající. Do příběhu a celého světa se lze snadno začíst. Hlavně díky propracovaným postavám a skvělým dialogům. Velmi se mi líbí hra s jazykem. Ten se mění dle půdy a situace, kde se děj odehrává. Jazyk ministrů se vznešený a ladný, byť někdy pěkně ostrý. Dostaneme-li se však na palubu lodi mezi otroky, je to ta správná jízda. Čtení je o to snazší, že sledujeme cestu pouze jedné osoby psanou chronologicky. Nikam se zbytečně neuskakuje, všechno dává dokonalý smysl. Celá kniha je velmi poutavá. Autor nedá ani na chviličku odpočinout. Útěky, boje, přežívání, vnitřní rozpoložení postav a budování vztahů... všechno dohromady to dává krásnou a čtivou směsici emocí a nedovolí knihu odložit.

Děj rozhodně neoplývá originalitou. Žádná velká magie ani hromada hrdinských činů tu na čtenáře nečeká. To však nic nemění na tom, že jsem si celý příběh opravdu užila a konec mě dostal. Co však musím knížce vytknout je pár chybek v textu a lehce se odírající nápis na jinak dokonalé obálce. 

Hodnocení na ČBDB má tato kniha 87%. Za mě ty 4 hvězdičky určitě sedí. DOPORUČUJI.

A pro audiočtenáře mám super zprávu: tuto knížku namluvil Matouš Ruml. Stránský to sice není, ale jeho hlas do tohoto příběhu sedí. 


8 komentářů:

  1. Tuto sérii bych si hodně ráda přečetla, ale dosud jsem se k ní nedostala. Spíše jsem čekala, až bude kompletní. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tuto knihu vidím poprvé. Dost mě zaujala :-) ale zase trilogie? Mám rozečteno XXX sérií, nevím zda chci rozečítat další :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsou to tři knihy a ne nijak extra tlusté ;-) určitě můžu doporučit.

      Vymazat
  3. Tak tahle série mě láká čím dál víc. ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze :) Na tuhle sérii jsem slyšela docela dost chvály, takže si ji chci určitě přečíst :)

    OdpovědětVymazat