úterý 16. dubna 2019

Kaziměsti - Martin Bečan


Kaziměsti – tento divný název začne dávat smysl až na samém konci knihy. Tohle je přesně ta urban fantasy, o které až do konce nevíte, co si vlastně myslet. Je však konec tak dobrý, aby dokázal překonat pomalý a zmatený start a průběh celého děje?
Žánr: Fantasy, literatura česká
Vydáno: Fragment 2017
Počet stran: 256
Vazba: Pevná
ISBN: 978-80-253-3377-8

Martin Bečan je debutující spisovatel nejmladší generace. Publikoval nepřeberné množství povídek, ve kterých se objevují žánry jako new weird, horor a magický realismus. V nakladatelství Fragment, které mu jeho prvotinu vydalo, působí na pozici literárního redaktora nebo korektora.
Tento fantasy příběh se odehrává ve studentském městě – Olomouci. A právě partička studentů zde hraje hlavní roli. Při svých potulkách uličkami narazí na zvláštní tramvaj s číslem 0 a ta je svou zběsilou jízdnou odveze do místa, o kterém nikdo z nich neměl ani ponětí. Kanály zde koušou, domy se hýbou a všechno si zde žije svým vlastním životem. Jak sem zapadnou?
Na celém ději se mi opravdu líbí dvě věci. Za prvé jsou to zvláštní jména hlavních hrdinů, které se první zdají opravdu hodně divné. V průběhu děje však přijdete na to, že jsou geniálně zvolené. S významem si zde autor vyhrál opravdu bravurně. Druhá věc je konec. Rozuzlení chování všech aktérů a celkového děje se opravdu objeví až na překvapivých posledních stranách, kde do sebe všechno zapadne. Do té doby je však potřeba vydržet.
A zde se dostáváme k negativům knihy. Příběh je možná napsaný mě blízkým jazykem, ale nemůžu říct, že by byl nějak extra čtivý.  Do děje jsem se nemohla pořádně vpravit ani v polovině knihy, tím pádem jsem ji četla na několikrát. Ze začátku se zdá být všechno hodně zmatené. V knize je nacpáno snad všechno, co byste ve fantasy mohli čekat a právě to dělá z celku přeplácané cosi, co absolutně nedává smysl. Konec to však lehce zachraňuje, ale nemyslím si, že natolik, abych mohla knihu považovat za opravdu dobré čtení.
Na druhou stranu mě kniha, a zvláště její konec, překvapila. Co mě překvapuje ještě dál, je hodnocení knihy na ČBDB – 73%. Já hodnotím bohužel jen třemi hvězdami. Při čtení jsem myslela na dvě, ale rozuzlení příběhu se mi líbilo. Takže tři hvězdy, ať nejsem takový pruďas.


0 komentářů:

Okomentovat