středa 31. října 2018

Severská mytologie - Neil Gaiman

Originální název: Norse Mythology
Nakladatelství: Argo
Překlad: Viola Somogyi
Počet stran: 254
ISBN: 978-80-257-2311-1

Bohy Ódina, Thóra a Lokiho zná dnešní mladá generace spíše jako postavy komiksů a filmů Marvelu. To, že jsou tihle tři základními a největšími bohy pohanství ví jen z dálky. Přesto není vůbec špatné, přečíst si knihu, kde jsou převyprávěny všechny tyto krásné, náboženské příběhy.

No řekněte, dokážete si představit Chrise Hemswortha ve voze, taženém kozly? Jo, asi těžko.

V knize Severská mytologie, je 16 příběhů, které nám představují základní postavy, bohy a jejich příběhy. Jak velký a silný Thór přišel ke svému kladivu? Jak přišel Ódin o oko? Jak to, že Lokimu vždycky všechno projde?

Neil Gaiman zde shromáždil pěknou řádku pověstí a převyprávěl je. O tom, jestli je převyprávěl po svém, bychom se mohli hádat až do Ragnaröku. Po přečtení Hvězdného prachu nebo Spáčky a vřetena vím, že tento spisovatel umí psát velmi čtivě, poutavě a hlavně s návalem jakýchsi emocí. Ani jednoho se mi bohužel v této knize nedostalo.
Příběhy jsou krásné, ale spíš informační a takříkajíc maličko nudné. Každá z povídek pojednává o důležitých dnech a akcích, které tyto bohy dělají tím, čím jsou. Ale myslím si, že se mohl pan Gaiman malinko odvázat a ukázat nám je v malinko nápaditějším a emočněji nabitém světle.

Tím samozřejmě neříkám, že kniha nestojí za přečtení. To opravdu ano, a pro fanoušky severských bohů to platí dvojnásob. Jen jsem čekala něco trošku víc. Něco, co mi všechny severské bohy malinko víc přiblíží a stanou se mými přáteli. Celkově je kniha velmi rychle přečtená a nabitá spoustou informací. Zvláště u této knihy oceňuji slovníček pojmů na konci, který není úplně stručný a každé slovo či postavu přiblíží více slovy.

Hodnocení na ČBDB je 85% Já, jelikož jsem měla nejspíš přehnaná očekávání, bych hodnotila asi 65%.

Knihu určitě doporučuji všem, kteří milují fantasy a chtěli by se dozvědět trochu víc o oblíbených marvelovských hrdinech.

5 komentářů:

  1. Taky jsem na ni koukala, zaujala me halvne ta bozi obalka.. Ale prijde mi, ze kniha je jako nejaka odborna kniha co encyklopedie a to uz me trosku odradilo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Encyklopedie to neni, spíš takove povesti :) za přečtení to rozhodně stoji pokud tě tato tématika zajímá

      Vymazat
  2. Mně se kniha líbila moc a každému bych ji doporučila, ikdyž dokážu pochopit, že pro mnohé to nemusí být ten správný šálek kávy.

    Četlo se to velmi rychle a byla jsem ráda, že jsem se něco dozvěděla. Je tam velké množství jmen a informací (hlavně ze začátku), ale to už si člověk nějak přefiltruje. S odbornou knihou nebo encyklopedií to nemá nic společného, žádné strachy ;) Jsou to převyprávěné severské příběhy z Eddy, ke které se snad také někdy dostanu, ale tam už bude ten jazyk složitější. Když se dnes řekne Thor, představí si většina lidí Chrise Hemswortha - to sice není úplně ošklivá představa, ale je smutné, že pak už jen málo z nich ví, o koho skutečně jde, kde se ta postava vzala a podobně (a to ani nemluvím o tom, že po Thorovi je vlastně pojmenovaný den v týdnu, kdy se tento bůh oslavoval - Thursday, nebo alespoň tak se to píše v odborné literatuře).

    Díky za recenzi, alespoň jsem si tuto knihu zase připomněla! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano ano, s tím pojmenováním dnů se píše i v teto knize :) to jsem třeba vubev nevěděla.

      Vymazat
  3. Já si ji budu muset přečíst povinně, protože přítel miluje Gaimana, takže si ji od něj půjčím..:-D
    Mně celkově jako Gaiman zatím moc neokouzlil. Respektive seriál Amerických Bohů mě úplně odlákal od přečtení si knihy i když už ji mám jak dlouho doma..:-D

    OdpovědětVymazat