středa 17. října 2018

Naslouchač - Petra Stehlíková

Autor: Petra Stehlíková
Nakladatelství: Host
Počet stran: 376
Grafické zpracování: Andrej Nechaj

První díl z plánované pentalogie Petry Stehlíkové Vás unese do postapokalyptického světa, kde dobro tiše číhá a vyčkává, kdy se opět bude moct postavit tváří v tvář zlu a snad promění celý tento svět v lepší místo. Svět, kde jedni denně umírají a druzí žijí věčně. Svět, kde jedni otročí v nelidských podmínkách a druzí si hoví v bohatství. Svět, kde nic není tak, jak se na první pohled zdá.

Celým příběhem nás provází třináctiletá Ilan, která se od samého začátku vydává za chlapce. Patří mezi otroky, sklenaře. U Ilan se dříve než u všech ostatních objeví schopnost, která jí pomůže k lepšímu životu. Díky naslouchačství se dostane do skupiny bojovníků, kteří pomocí sklenitových zbraní zachraňují ostatní města. Jejím úkolem je naučit se tyto zbraně brousit a udržovat a zlepšovat tak nepřemožitelnost těchto bojovníků. 
Dokáže uchránit svá tajemství, skrytá v hloubi duše? Dokáže zachránit sebe i ostatní sklenaře před hrozbami vnějšího světa? Co se skrývá za štítem? Kdo může za to, že její lid denodenně umírá? 

Naslouchač je poutavě psaný příběh, který ve vás zanechá štěstí, smutek, zášť, ale hlavně naději. Zamýšlet se nad tím, jak by mohl vypadat svět po další ničivé válce není nikdy veselé. Petra Stehlíková ale vytvořila svět, do kterého se budete těšit s každou stránkou víc a víc. Je to napínavé, kouzelné, ohromující a promyšlené. Hlavní hrdinku si jistojistě zamilujete. Kráčet s ní bok po boku je dobrodružstvím. Autorka si na motivy J. K. Rowling (jak sama přiznala), nechala svoji hlavní postavu "vyrůst". A to je mi velmi sympatické. Pro mě, jako čtenáře to znamená, že můžu postupně mapovat život hlavní hrdinky od samého počátku. Víme, co ji formovalo od útlého dětství do osobnosti, kterou je teď.

(Podpis z Humbooku. Petra byla úžasná.)

Na celém příběhu se opravdu nedá najít moc výtek. Děj odsýpá velmi rychle a i když uběhne nějaký ten rok, všechno se zdá být velmi věrohodné. To, co mi nepřijde úplně promyšlené je množství postav. Chápu, že každé město musí mít, vládce, mraky manželek, dětí, sluhů atd... Dobře. Plné město si dokážu představit. Co se mi ale moc nezdá, je množství válečníku "pětadvacítky". Z názvu vím, že je jich dvacet pět. Ale v každé bitvě, každém popisu skupiny si jich tolik určitě nepředstavím. Vidím skupinu asi patnácti urostlých mužů, kteří se bok po boku vrhají vstříc nebezpečí. Každá taková scéna obsahuje jména bojovníků, kteří tam měli nějakou větší úlohu. Ale nikdy se nemůže autorka věnovat všem. To není v silách žádného smrtelníka. 
Někteří bojovníci mají větší úlohy, jiní se zatím ještě neprojevili. Ale po přečtení prvního dílu si jich pamatuji pět. Víc ani ťuk.

Celkově je kniha nádherná. Úžasná. Pokud jste ji ještě nečetli, nad ničím neváhejte. Já ji četla už před nějakým časem. Byla mi věrnou společnicí při dvacetihodinové cestě do Itálie. Lepší knihu jsem si nemohla přát. 
Další plusové body přináší tajemná obálka a slovníček pojmů na konci knihy. Musím říct, že jsem do něj zabrousila až po dočtení. Všechny pojmy a cizí slova jsem dokázala bez problémů pochopit z kontextu. Paní Stehlíková umí bravurně zakrýt vysvětlivky do příběhu. 


Odkaz na ČBDB 


2 komentáře:

  1. Četla jsem zatím jen první díl, ale dostal mě na kolena. Nemůžu se dočkat druhého dílu (a třetího a čtvrtého a pátého... asi se toho ani nedožiju) <3

    OdpovědětVymazat
  2. ani nevis, jak ti ten podpis zavidim :-D

    OdpovědětVymazat