pátek 14. května 2021

Martin Bečan a jeho vysněný svět. Hvězdopravec

 Neotřelé. Neomezená fantazie. Originální. Nepředstavitelné. To jsou slova, která se mi při čtení Hvězdopravce objevovala v mysli. Než se mi tato knížka dostala na stůl, byla to úplná novinka, takže jsem o příběhu nevěděla vůbec nic. A tak se mi dostala pod kůži, že jsem se střídavě zamilovávala, brečela a naštvávala jako na běžícím páse.


Vydání: Fragment 2021

Počet stran: 280

Obálka: Lenka Šimečková

ISBN: 978-80-253-5039-3

Hvězdopravec není žádnou prvotinou. Martin Bečan už má na kontě knihu Kaziměsti, která se těšila velké oblibě českých čtenářů a taky několik menších povídek. Z jeho stylu psaní je vidět, že se jedná o mladého kluka a tím má ke čtenářům určitě blíž. Českým autorům se obecně poslední dobou dostává stále větší pozornosti. A je to jedině dobře. Hvězdopravec za to stojí. 

"Vyrůstal jsem na příbězích o dětech, které objeví průchod do jiného světa. Čítával jsem je v noci pod peřinou a sám jsem byl přesvědčený o tom, že jednou ve skříni objevím kouzelnou zemi."

Hlavní hrdina tohoto příběhu se jmenuje Mikuláš Koperník. Říká vám to něco, že? Ale nenechte se mýlit. Se slavným astronomem nemá nic společného. Až na ty hvězdy. Je to totiž kluk, který zapomněl na své vnitřní dítě a celý jeho život šel od desíti k pěti. Utíkat po tom do své vysněné říše je nejlepším únikem od všeho. Nenaplněného osobního života, hádajících se rodičů, ponorky v práci... A když máte obrovskou fantazii, je ten "druhý svět" stále skutečnější. A na rovinu - i dobrodružnější a lepší. 

Postavy tohoto příběhu jsou velmi dobře napsané. Čtenář nemá sebemenší problém se s ním ztotožnit a fandí mu s každou další stránkou víc a víc. Příběh obsahuje spoustu narážek na jiné knihy a příběhy jako je Alenka v říši divů nebo Letopisy Narnie. Všechno do sebe krásně zapadá a snový i reálný svět Mikuláše nám ukazuje zrcadlo světa každého z nás. A tady je vidět ta hloubka knihy samotné. Dotýká se všech rovin života - lásky, práce, rodinných vztahů, koníčků a tak dále...

"Máma nedokázala pochopit, proč se já jako dospělý člověk neustále vracím k dětským knížkám."

Jediné, co pro mě v této knížce není úplně top, jsou popisy snového světa a jeho obyvatel. V některých částech jsou natolik překombinované, že jsem měla problém s představivostí. To však nic nemění na tom, že je tato knížka skvělá. Je přímá, drsná a přitom dokáže pohladit. A na konci rozbrečet. Myslím si, že ji můžu s klidným svědomím doporučit všem. A je jedno, zda s jedná o čtenáře fantasy literatury nebo ne. Tady jde totiž o něco víc.

Hodnocení na ČBDB je 70%. Souhlasím. Styl psaní autora nemusí sednout každému, někdy se na příběhu něco nezdá, ale i tak je prostě hodna vícero přečtení. 


0 komentářů:

Okomentovat