úterý 31. března 2020

5 nejlepších knih z české klasiky

Literatura byla moje nejlepší kamarádka už na základní škole. Bavilo mě bavit se s učitelkou o autorech, českých i zahraničních spisovatelích, kteří napsali něco velkého - To, o čem se my v lavicích učíme a hlavně o tom, co tyto lidi formovalo na cestě životem, aby se k napsání těchto děl vůbec dostali.

Zde Vám přináším těch 5 nejlepších knížek z české klasiky, které mě na cestě svojí školní docházkou potkaly, a které mi už zůstanou v hlavě navěky věků a věky věků.... (i když třeba více ve filmovém zpracování).

1. A jako první tu máme Krysaře! Příběh tak krásný, temný, hluboký a hlavně uvěřitelný v jakékoliv době. Viktor Dyk se zde inspiroval saskou středověkou pověstí o krysaři, který měl vyhna krysy z městečka Hameln. Dyk dal však tomuto příběhu hlubší symbolický rozměr. Kdo odolá kouzlu krysařovy píšťaly?

"Líbíte se mi, krysaři," děla. Ale na vašem místě zapískala bych na píšťalu - plně- vší silou- " - "Víte, co by to znamenalo?" otázal se krysař temným hlasem. "Já to nevím. Vím pouze, že mne časem pojímá úzkost. Hledím na svou píšťalu jako na něco co mnohé zahubilo, a mnohé ještě zahubí."
ČBDB 82%
2. Tomuto podivínovi však šlapou na paty Rossumovi univerzální roboti jednoho z nejlepších českých spisovatelů - Karla Čapka. Toto vědecko-fantastické drama proslavilo Čapka po celém světě. Inspirací mu bylo zneužití strojů k zabíjení lidí během druhé světové války. V tomto dramatu se objevil Čapkův zájem o moderní vědu a techniku, ale nejvíce obavy o budoucnost lidstva....
ČBDB  86%

3. A u válek ještě chvilku zůstaneme, ale teď se posuneme v čase zpátky. Do té první. Osudy dobrého vojáka Švejka je čtyřdílný román, který nemá jednotící zápletku. Jedná se jen o obrazy a vyprávění vojáka Švejka za první světové války. Blbec, či nikoli? Podle mě geniální postavička z prostého lidu - majstrštyk Jaroslava Haška.
"Poslyšte, Švejku, jste opravdu takové boží hovado?" "Poslušně hlásím, pane obrlajtnant," odvětil slavnostně Švejk, "jsem! Vodmalička mám takovou smůlu."
ČBDB 90%
4. Když se v čase posuneme zase o kus dopředu, možná si vzpomenete, že ve 20. letech žil jeden maloměstský život nezbedný život Péťa Bajza. Klučík, jehož očima jsme mohli vidět poválečné Česko v knize Bylo nás pět. Karel Poláček tuto humoristickou knihu napsat těsně před transportem do Terezína, kam byl kvůli svému židovskému původu transportován nacisty. 
Když jsme se vyhrnuli ze školy, tak jsme moc křičeli a moc jsme utíkali, jenom Páta Karel kráčel k domovu slušně, jelikož je pitomec.
5. Je to sice smutný a dost prazvláštní, ale to poslední a nejvíc humoristické dílo bylo napsáno také za druhé světové války. V koupelně, kde jedině se mohlo svítit - to kvůli bombardování. Saturnin. Jedno z nejvíce humorem a příslovími nacpané dílo z pera Zdeňka Jirotky. Tolikrát omílané, u maturit oblíbené a stále nejlepší..... 

Tak a to je vše. Mých pět nej z české klasiky. A jaké jsou ty vaše?

Příště mrkneme třeba zase na tu zahraniční.... Ta je totiž zajímavější a rozvětvenější... Aspoň pro mě. 


2 komentáře:

  1. Vďaka za tipy, nečítala som zatiaľ žiadnu z týchto kníh, ale niektoré mám na zozname :-) Mne sa z klasiky páčil napríklad Remarque - Na západe nič nové :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, ano, ano. Saturnin je pecka. Člověk ho může číst pořád dokola a pokaždé se bude smát, jak kdyby to bylo poprvé. A Švejk je moje srdcovka - jak mě vždycky štve, když lidi řeknou, že Švejka znají, ale nikdy ho nečetli, achjo.

    Já bych z české klasiky doporučila třeba Báječná léta pod psa od Viewegha. Ale je fakt, že mě víc chytla ta zahraniční.

    Moc hezký článek!

    E / Duben 99'

    OdpovědětVymazat