úterý 30. dubna 2019

Podivná knihovna - Haruki Murakami


Další knížkou, kterou bych si asi jen tak nepřečetla je dozajista Podivná knihovna. Vybrala jsem si ji do čtenářské výzvy a mám z ní naprosto smíšené pocity. Pro své první setkání s oblíbeným japonským autorem jsem asi neměla moc šťastnou ruku. Tato knižní jednohubka je jednoduše prazvláštní.
Orig. název: Fušigina tošokan
Vydáno: 2014
Počet stran: 64
Překlad: Tomáš Jurkovič
Vazba: Pevná
ISBN: 978-80-207-1585-2

Haruki Murakami je obrovsky skloňovaný autor knih jako je Norské dřevo či Kafka na pobřeží. První úspěchy začal sklízet už v roce 1979 a od té doby se stal například i laureátem Ceny Franze Kafky. Mimo psaní je jeho velkou vášní i hudba, kterou s radostí potrhuje své příběhy. Knihovník Očima v Kafkovi na pobřeží poslouchá s Kafkou Tamurou Schubertovu Sonátu D dur a Beethovena.

Podivná knihovna je oproti již zmiňovaným dílům hodnocena daleko méně. Je to fantasy příběh o 64 stranách, který, ač je dobře vystavěný a celkově velmi čtivý, nemá pointu. Já jsem ji v té knize prostě nenašla. Tudíž kniha ve čtenáři nezanechává žádný hlubší dojem, který by knihu posunul o nějaký ten stupínek na pomyslném žebříku o něco výš.

Příběh se točí kolem chlapce, který si přijde do knihovny vypůjčit pár knížek. Knihovník ho však přesvědčí, aby knihy četl ve studovně, ze které ho však už nemíní pustit ven…

Musím říct, že příběh se velmi dobře a rychle čte a to ne jen díky malému počtu stran a velkému množství ilustrací. Styl vyprávění mě však nezaujal natolik, abych si od autora toužila přečíst cokoliv jiného. Podivná knihovna je opravdu podivná kniha. Zachraňuje ji podivuhodná fantazie autora a již zmíněné ilustrace, které má na svědomí  Kat Menschik. Ta už s Murakamim spolupracovala na knihách Spánek nebo Útok na pekárnu. Obrázky jsou krásné, temné a k celému příběhu se perfektně hodí.

Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že ta kniha měla říct něco víc. Celkově hodnotím třemi hvězdami. Je to zajímavý, čtivě napsaný a krásně graficky zpracovaný příběh. Hlubší emoce ve mně však nezanechal.

Jaká je vaše zkušenost s tímto japonským autorem? Četla jsem již mnoho recenzí na různé jeho knihy, ale stále nevím, co na tom všichni vidí. Je to styl psaní? Fantazie autora či myšlenky v knihách ukryté? Dejte mi, prosím, vědět.

Hodnocení na ČBDB 70%. Já se přikláním k 60%. Tedy tři rovné hvězdy.

1 komentář:

  1. Murakamiho mám moc ráda, ale o téhle knize jsem nikdy neslyšela. Asi to probádám více, protože mě zajímá, jestli (ne)zaujme mě😁.

    Verča ze Ztracena v Praze

    OdpovědětVymazat