úterý 2. dubna 2019

Koralina - Neil Gaiman

Koralina. Kniha, kterou jsem měla číst, když jsem byla mladší. Ale i tak mi hodně dala a určitě jsem ji nečetla naposledy. Tento děsivý příběh o odvaze a odhodlání malé holčičky dokáže zasáhnout každého čtenáře. A knoflík už nikdy nebude jen knoflík.

"Když začali lidé knihu číst, zjistil jsem, že zatímco děti ten příběh považují za dobrodružství, dospělí z něj mají noční můry." N. Gaiman

Orig. Název: Coraline (2002ú
Žánr: Fantasy
Vydáno:Polaris, 2012 (vydání k X. výročí)
Počet stran: 160
Ilustrace: Dave McKean
Vazba: Pevná
ISBN: 97-80-7332-211-3

Neil Gaiman je Angličan, který v současnosti žije v Minneapolisu. Sbírá knihy, černé kožené bundy, černá trička a pořád vypadá jako by potřeboval ostříhat. Mezi jeho nejslavnější knihy patří Američtí bohové, podle které je natočen seriál. Nikdykde nebo třeba další zfilmovaná pohádka Hvězdný prach,

Koralinu psal původně Neil Gaiman pro svoji dceru Holly, která však během toho vyrostla. Knihu tedy dokončil pro dceru Maddy. Koralina je příběh o dívce, která se s rodiči přestěhovala do nového domu. O malou dívenku se nikdo moc nezajímal a tak šmejdila po domě a hrála si na objevitele. Za dveřmi, které nikam nevedli nalezla svoji druhou matku s knoflíky místo očí, která ji ze všeho nejvíce chtěla milovat.

Kniha je rozdělena do krátkých, očíslovaných kapitol. Vydání k X. výročí je navíc obohaceno o fotografie z animovaného filmu a rozhovor s autorem o psaní tohoto příběhu a náhledu na život. Celý děj je popsán svižně, čtivě a bez větších detailů. Zde dává autor velký prostor fantasii čtenáře, což je v tomhle případě jedině výhrou. Obecně je to jednoduchý příběh, který s sebou však nese mnoho skrytých strachů a pravd.

Hodně se mi líbí hodnocení Terryho Pratchetta na zadní straně přebalu:
"Z téhle knihy dostanete mrazení v zádech, které vám odtamtud sklouzne až do bot, nasedne do taxíku a odjede na letiště. Má v sobě jemnou hrůzu nejlepších pohádek a je to mistrovské dílo. Až ji dočtete, už nikdy se na knoflíky nebudete dívat jako dřív." - to je krásně a výstižně řečeno.

Knihy Neila Gaimana jsou pro mě jedny z nejlepších. Stylem psaní, vyprávěním i všemi popisy mi naprosto sedí. Koralina není výjimkou. Je krásná, strašidelná, pravdivá a naprosto boží.
Hodnocení na ČBDB je 86%. Já dávám 5 hvězd. Zamilovala jsem se.

5 komentářů:

  1. Pridám si zase raz na zoznam knihu od Gaimana! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to zní hodně zajímavě:O

    OdpovědětVymazat
  3. Jéé, to vypadá zajímavě! Musím se aspoň podívat na film, pokud neseženu knihu.

    Jo a dost mě překvapuje, co vše Gaiman napsal. Přijde mi to, že píše tak nějak různě. Od "pohádky" až k Americkým bohům. Což jsem vůbec nevěděla, že je podle knihy😁. Ten seriál je na mě až moc magorskej.

    Verča ze Ztracena v Praze

    OdpovědětVymazat
  4. od autora jsem cetla akorat Hvezdny prach a to mi jeste film prisel lepsi nez kniha :-D

    OdpovědětVymazat