čtvrtek 6. února 2020

Nejlepší cesta šalinou? Se Stoletým staříkem a Martinem Stránským!



Tahle kniha je na trhu už dost dlouho na to, aby si získala své fanoušky i odpůrce. Já ji četla i poslouchala před pár lety a byla to vážně jízda. (Šalinou, s pusou od ucha k uchu a sem tam s párem mnou poprskaných spolucestujících). Alan Karlsson je totiž velmi zajímavý dědouš, který i přes to, že se nikdy moc nezajímal o politiku, ovlivnil většinu velkých historických událostí 20. Století.
Autor: Jonas Jonasson
ISBN: 978-80-87697-20-7
Vydáno: Panteon (2012)

Jednoho dne, po letech strávených v důchoďáku, se tento chlapík rozhodne vylézt z okna a vydat se na autobus. Senilita? Těžko říct. Ale tu spoušť co po sobě zanechá je opravdu neuvěřitelná.

Kufr plný peněz, gang zlodějů, pár mrtvol, slon a policejní vyšetřování.

Kniha je rozdělena do dvou časových rovin, v nichž sledujeme jak osud Alana během jeho života, tak všechny jeho zážitky po vylezení z okna. Obě linky jsou skvěle zpracovány, ale v lince minulosti je fajn znát nějaké ty historické události i osobnosti, protože je jich tam víc než dost. Současná linka se zabývá spíše „útěkem“ Alana s kufrem plným peněz před partou zlodějíčků. (Útěk je v uvozovkách záměrně… Co taky naběháte ve sto letech, když vlastně ani nevíte, že jste něco ukradli?)

Setkání se Stalinem a zasednutí zloděje slonicí Stelou… přímo do ho*na.

Jo, je to příběh plný humoru, vtipu a tragédií. Dokážu však pochopit, že někomu nesedne – ten humor je specifický a rozhodně není pro každého. Ale i tak si myslím, že bude mít více fanoušků než odpůrců. Alan si totiž dokáže získat každého.

Audiokniha je namluvena Martinem Stránským, což je opravdu záruka kvality. Perfektně mu to sedlo, proto doporučuji poslechnout, i když jste si knížku přečetli.

Film je na ČSFD hodnocen 75% takže se nemusíte bát, že by to byla nějaká blbost.

Kniha na ČBDB získala hodnocení 83%. A to už jsou opravdu hezká čísla.

Já se rozhodně řadím k fanouškům. Kniha je svižná, v každé kapitole se něco děje, nic se nedá přeskakovat a i když se po každé kapitole mění časová rovina (zrovna v tom nejlepším a je to fakt na nas*ání), v příběhu se neztrácíte a jedete si na vlně humoru napříč jedním úžasným životem.

A pokud jsem vás na knížku nenalákala, mrkněte alespoň na ten film. Ten je fakt boží…. To bylo číslo tři! – (kdo neviděl, nepochopí).

5 komentářů:

  1. Tak jsem ráda, že jsem našla také tvůj blog :D Nějak nevím, kde ses schovávala :D

    Nicméně Staříka i Anaalfabetku mám doma a ještě jsem se k nim nedostala :D Ani k filmu a to mám originální DVD :D Mám co napravovat :D

    Jinak se moc těším na tvoji recenzi na POstel, hospoda, kostel , protože pan farář je z města, kde bydlím celý svůj život :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Postel, hospoda, kostel se čte strašně pomalu. Je to rozhovor plný mouder ze všech částí života.... spíš u ní přemýšlím než čtu :D

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem četla a moc se mi líbila, skvěle pobaví :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu som čítala už pomerne dávno a veľmi ma bavila, patrí medzi moje obľúbené. Film bol tiež fajn, ale kniha bola lepšia ��

    OdpovědětVymazat
  4. Tyjo nejvěděla jsem, že je film. Mě kniha hrozně bavila. Je to samozřejmě celé strašně absurdní a přitažené za vlasy, ale autor to zvládl napsat tak organicky, že si člověk říká, že to nakonec není stoprocentně nereálné, a to fakt funguje.

    OdpovědětVymazat