sobota 22. února 2020

Petra Dvořáková - Vrány

Knihy z brněnského nakladatelství Host bývají zárukou kvalitního čtení. Petra Dvořáková už má na triku pár knih, které se těší všeobecné oblibě. Ve svých knihách řeší různé problémy z různých částí života a zatím jí její styl vychází. Vrány jsou jejím nejnovějším počinem, ve kterém opět řeší palčivé téma. Přesto se tato kniha vymyká.

Vydáno: Host 2020
Počet stran: 184
Ilustrace: Tereza Basařová
ISBN: 978-80-275-0144-1

Příběh dvanáctileté Báry je vyprávěn z několika pohledů. Jak samotné Báry, tak jejích rodičů. Každý si řeší své vlastní problémy a že jich není málo. Autorka zde naťukává problém týrání či zneužívání dětí. Jejich výchovu i "nevýchovu" v pubertě a problémy náctiletých ve školách. Je to takový vhled do ne zcela normální české rodinky, který však nepřináší žádné rozuzlení nebo poučení. Je to prostě okno do života několika lidí, kteří se snaží žít co nejlépe podle svých vlastních ideálů a přitom chtějí žít pohromadě s dalšími lidmi, kteří však nejsou na stejné vlně. Postavy nejsou nijak zvlášť charakterově vykresleny, ale z toho mála co víme jsou opravdu na ránu.


Jak už bylo psáno v úvodu, příběh je vyprávěn z více pohledů. Čtenáře přeskoky v ničem neruší a musím říct, že i když je tahle kniha o hodně slabší, autorka si stále drží vysokou laťku čtivosti. Největším problémem této knihy je podle mě samotné uchopení velmi palčivého tématu. Myslím si, že autorka téma zvolila dobře, ale zpracovala ho dost nešťastným způsobem. Kniha nic neřeší, neplyne z ní poučení, rozuzlení postrádá a celkově je tento příběh plytký. Na podobná témata již bylo zpracováno několik knih, které s sebou nesou jisté poselství a jsou daleko lépe zpracované.

Grafické zpracování knihy je pěkné, ale vhledem k tomu, že se celý příběh točí kolem výtvarně nadané holky mi to přijde opět nedotažené. Kniha není nikterak dlouhá, proto se zde mohlo objevit kresbiček daleko více.

Vysoká očekávání se tedy alespoň pro mě nenaplnila. Hodnocení na ČBDB 92% s čímž já naprosto nesouhlasím. Nesedly mi postavy, zpracování tématu a ani styl vyprávění. Čtivost knížky, která ve vás nevyvolá emoce, nic moc vám nedá, celkové dílo opravdu nezachrání. Za mě slabé 2 hvězdy - přibližně 35%.... nějak nechápu ten humbuk kolem.

11 komentářů:

  1. Já jsem z knihy byla nadšená. Emoce ve mně rozhodně vyvolávala, nepřišla mi povrchní a ani nemám pocit, že by jí chybělo rozuzlení nebo poselství. Za mě obojí měla. Ale sto lidí, sto chutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nevím, mě to prostě absolutně nesedlo. Nedokázala jsem to tam najít. Autorku mám moc ráda, určitě půjdu do dalších knih, ale tohle šlo absolutně mimo moji chápající kapacitu.

      Vymazat
  2. wau, tak to jsi první, která píše i negativní recenzi :D Někdo musí jít proti proudu :D

    Ale chápu, co tím chceš říci. Začínám u některých knih mít pocit, že si autorky ukrojí příliš velké sousto, které už nedokáží zpracovat :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná se jen nedokážu podívat na toto téma z pohledu autorky... nevím.Každopádně za mě prostě Vrány nee. Musím si přečíst ostatní recenze ať vím, kdo na to jak pohlíží :-)

      Vymazat
  3. Jsem ráda, že konečně vidím i negativní názor, nikdy příliš nevěřím knihám, které nic neschytají :D Vrány mě lákají, ale radši od toho teda nebudu čekat nic velkého :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ti budou moc líbit a budeš hopkat s ostatními ve všeobecném nadšení :D Sto lidí, sto chutí. Mě to prostě nesedlo.

      Vymazat
  4. Zachytila som túto knihu a info o nej na Facebooku, ale nejako extra ma nelákala k čítaniu a teraz vidím, že vyslovene až tak o veľa neprichádzam. Na jednej strane je fajn, že sa píše aj o týchto témach, ale zasa nechce sa mi o tom čítať a záleží aj práve na tom ako to je spracované.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Téma perfektní, zpracování už moc ne... Mě to prostě nesedlo. Jediné co, tak se mi moc moc líbí obálka, ale to je bohužel všechno. Musím si přečíst ostatní recenze ať vím, kdo se na to jak dívá. Zpracovávat takové téma je dost těžké, možná se jen nedokážu podívat z pohledu autorky... A po dočtení jsem měla depku.

      Vymazat
  5. Teda! Jsi první, kdo kolem neskáče jako u vytržení a vlastně jsem i ráda, protože jsem jedna z těch, kterou kniha neláká. Mám pocit, že je kolem mě dost negativního a ještě abych měla depku po přečtení knihy... To mě neláká. Ale poslouchám teď od Dvořákové Dědinu a ta je super!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Ano, Dědina se mi taky líbila. Autorka opravdu psát umí, to se musí nechat, ale Vrány jsou prostě úplně mimo...Aspoň pro mě :-)

      Vymazat
  6. Knižku som nečítala, ani nič od tejto autorky, ale téma ma veľmi zaujala, mám rada takýto štýl kníh. Je mi ľúto, že sa ti nezapáčila...
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat