pondělí 15. června 2020

Doporučuju: vypnout telefon, socky a na pár hodin být prostě offline

Dneska to vezmeme knižně neknižně a to ve znamení technostressu. Hnusné slovo co? Bohužel v poslední době nabírá na síle a bojuje s ním čím dál víc z nás. Včetně mě. Přišla jsem na to dnes ráno po příchodu do práce, kdy jsem mačkala zapínací čudlík od počítače s nechutenstvím. A to se do práce těším. Většinou. Daň za naši digitální dobu?

Počítač v práci, mobil v ruce, počítač doma, mobil v ruce....STOP! (pamatujete na film Yesman? To je špatně! To je špatně! To je špatně!)


Technostress je termín, který v sobě ukrývá jakýkoliv negativní dopad na mysl, chování a jednání člověka ve spojitosti s používáním technologií. Možná si to ani neuvědomujete, ale nadměrné trávení času s technologiemi může vést k depresím, poruchám paměti nebo třeba nespavosti. Bolestem hlavy na denním pořádku. Poznáváte to?

Zbavte se telefonu. Aspoň na chvilku.

Jasně, jsme tu na knižním blogu, takže je celkem jasný, že spoustu času trávíme u knížek. Ale stejně... Tady pípne upozornění na Instagramu. Tam přijde zpráva na messengeru.... nepodíváte se? Podíváte! A neříkejte, že ne. Sociální sítě totiž způsobují závislost i u lidí, co se zařekli, že na tyto "superblbiny" nikdy nebudou mít čas. Jako já. A co je špatného na tom pouze číst knížku a užít si to? Nic. Takže vypnout upozornění a užít si jen tu danou chvíli. Tak nějak se to myslím radí v těch magazínech s návodem na život ne? Tohle mi teda přijde i jako docela dobrá rada. Žít přítomným okamžikem.

Na tohle téma vyšlo nespočet článků, e-knih i knih. Jednu takovou jsem si koupila ve výprodeji už loni. A to teď ji neotevřela. Ostuda. Jedná se o Mindfulness za 8 týdnů. Na ČBDB má hodnocení 80% tak na ni možná brzy nastane ten správný čas.

Těchto knih je hodně. Všímavost, Umění prostého života, možná i Čtyři dohody. Záleží, z jaké strany se na to díváte.

Technologie změnily náš svět od základu. Profese, školství, trávení volného času... Tady přidávám pár studií/článků, kdyby vás to jó hodně zajímalo.
https://www.researchgate.net/publication/325031719_The_Technostress_definition_symptoms_and_risk_prevention

Tenhle článek tu není pro nějaké poučování. Spíš pro uvědomění si, že je někdy prostě lepší ty internety zahodit a fungovat nějak jinak. A taky proto, že se mě to teď zrovna týká. Číst, běhat, výletovat, sbírat houby, flákat se, psát na nebe, jíst, spát, jezdit na koni, naučit se hrát na hudební nástroj, zpívat, tancovat nebo třeba milovat (narážka na zamilované fotky rozhádaných páru na fb) jde totiž i bez technologií.

A jen takový malý edit: Přišla jsem domů z práce, kde sedím osum hodin na PC a sepisuju tento článek... opět na PC. Takže ehm....

5 komentářů:

  1. Na druhou stranu, mnoho lidí nechá mnohem víc v klidu, když ví, že to mají zapnuté, funguje to, mají přístup kdykoli budou chtít. U mě určitě. Nemám žádné sociální sítě, kde by mě mobil upozorňoval na aktivitu (sem tam nějakou odpověď na youtube, ale tam je mi to srdečně celkem jedno, a pak kromě blogu používám už jen reddit, ale nemám jeho aplikaci, takže žádná upozornění, a elektronicky se mnou komunikuje jediný člověk). Jsem schopná mobil neřešit, jsem schopná číst si knížku, dívat se na film, někam jít a půl dne se nepřipojit, ale potřebuju vědět, že mám tu možnost, kdybych chtěla. Naopak, když nefunguje wifina, nejede signál, je to nějaký rozbitý, to jsem teprve strašně nervní. Takže vím, že aspoň u mě by odložit nefungovalo. I když je fakt, že celkově komunikuju s hodně málo lidmi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi šťastný člověk. Tady jde spíše o to přehlcení technologiemi, které u tebe jak vidno nehrozí :-) Já když pracuji osm hodin denně na PC, studovala jsem dálkově VŠ a odpoedne mi zazvonil telefon, chtěla jsem ho prohodit oknem :D Už toho bylo prostě moc.

      Vymazat
  2. Hezký článek :) já si třeba nedokážu představit, že bych aspoň těch 24 hodin prostě vypnula telefon, počítač a žila prostě mimo internet. Což je dost děsivé...

    OdpovědětVymazat
  3. Podle mě je to taky trochu o tom, že lidi prostě nemají dneska koníčky mimo internet. Já třeba občas vyrábím věci z pletací příze. Baví mě to, naplňuje mě to, ale hlavně jednou za pár dní uteču do vlastního světa a jen tak si pro radost tvořím. :) Kdo tohle ještě dneska dělá?

    OdpovědětVymazat
  4. Mám to stejně. Ale ono je to taky o tom, co člověk dělá za práci. Já se pohybuji hodně v online prostředí. Třeba i mezi lidmi, které živí tvorba mobilních aplikací, takže pořád na telefonu, socky opravdu jako práce a tak dále. No a když přijdu domů, tak prostě tu svoji práci nechci ani vidět a jdu raději na zahrádku, nebo si číst. :)

    OdpovědětVymazat