pondělí 9. září 2019

Malé ženy - Louisa May Alcottová



„Dnes už vpravdě klasický román, který by neměl chybět v žádné knihovně. Čtou jej jedním dechem dcery, maminky i babičky a každá generace v něm najde to své.“ Tohle tato jemná knížka tvrdí na své zadní straně a nic není pravdě blíže. Louisa May Alcottová napsala autobiografický příběh o sobě a svých třech sestrách za dob, kdy jejich tatínek bojoval v Americké občanské válce. V tento čas se z malých žen staly velké.
Originální název: Little Women
Překlad: Jindřiška Smetanová
Vydáno: 2018, Sofa Books
Život autorky byl rozhodně těžší, než život Jo, postavy, do které vložila kus sebe. Svoji nezkrotnou povahu, klučičí rysy i spisovatelskou vášeň. Její charakter mě oslovil nejvíce a určitě nebudu sama. Pro mě by to byla skvělá kámoška. Živá, veselá, hravá, ale zároveň milující, chytrá a vzdělaná. Postava Jo se stavěla proti lásce a svatbám a i když jí Louisa napsala jiný životní příběh, sama se nikdy nevdala. V jednom rozhovoru to vysvětlila takto: "... protože jsem zamilovaná do tolika krásných dívek a nikdy ani maličko do nějakého muže.". Byla vychována v transcendentalismu, a to, i všechny radosti i strasti reálného života se do Malých žen promítly. Některé více, jiné méně či upraveně, ale vždy vykreslené naprosto dokonale.


V knize rozebírá život rozdílných povah pod jednou střechou. Boj se sebou samotnými, učení se zvládání emocí, ale i bezpodmínečné lásce ke svým nejbližším. Všechna tato témata jsou to, co v životě každý potřebuje. Přátelství, lásku, odpuštění, soucit a život v pravdě.

Teď to vypadá, že je tato kniha výborná, úžasná a krásná a budu se nad ní jen rozplývat. Ona krásná je, ale rozhodně není pro všechny čtenáře. Příběh je laskavý, dokáže pohladit milovníky Austenové či Brontëové, ale pokud hledáte akci, napětí a rychlý spád děje, tady se spálíte. Některé části jsou dlouhé až moc, a celkově to dělá děl daleko pomalejším.

Příběh sester Marchových mě ale chytl. Každá je jiná a každou budete milovat, i když sem tam vyvedou nějakou neplechu, jedna druhou zlobí, škádlí a dělá naschvály. A i když jedna druhou rozbrečí, stejně je v textu vidět ta láska a pochopení. Povahy jsou to rozdílné, ale to mě na tomto příběhu nejvíc baví. Jednou máte chuť vrazit pár facek Markétě, jindy zase Amy, ale nakonec je to stejně všechno tak nějak príma. Tyto romány mám ráda. Sice čtu nejraději fantasy, ale sem tam je potřeba pohladit tu romantickou část dušičky a přesně na to jsou tyto knížky určeny. A navíc s sebou nesou poučení a poselství do života. Co víc od románu chtít?

A teď pár důležitých informací!

Pokud si budete tento román pořizovat, dejte si pozor na vydání. Tohle totiž neobsahuje pokračování Dobré manželky, které rozvíjí život Jo a jejích sester po skončení Malých žen. Taky je několik rozdílů v překladech, nejde o nic zásadního, ale je dobré vědět, co kupujete.

A druhá, milejší věc je filmové zpracování. K tomuto dni je jich už několik. Ale letos na Vánoce jde do kin nová zfilmovaná verze a to s Maryl Streep v roli tetičky Marchové a Emmou Watson jako jednou ze sester. Na to se opravdu, opravdu těším.
Hodnocení na ČBDB 83% - a to je plus mínus i mé hodnocení. Na pět hvězd to rozhodně není a třema hvězdama bych knížce neuvěřitelně křivdila.

2 komentáře:

  1. Já si Malé ženy chci přečíst už strašně dlouho. Kdysi jsem četla první kapitolu, už nevím, jestli ve škole nebo kde vlastně. Ale moc se mi to líbilo. Navíc je to klasika a spousta lidí to miluje. Takže je to pro mě jen otázkou času. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já ji v knihovně nemám, ale četla jsem ji.
    Je to krásná kniha, krásný příběh a já se nové filmové zpracování fakt těším.

    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat