pátek 24. května 2019

Nechoď sama do tmy! Aneb děsivé Zmizení Sáry Lindertové.

Hvězda inkoustu je literární soutěž, kterou pořádá Albatros Media a.s. A právě tuhle soutěž vyhrála v letošním roce Kateřina Šardická. Se svým rukopisem Zmizení Sáry Lindertové vyhrála na celé čáře a není divu, že přitahuje stále víc a víc čtenářů. S vyloženě špatným komentářem se nesetkáte ani na knižních databázích (Databáze knih, ČBDB) a to už značí mnohé. Tento počin je jednoznačně povedený.


Žánr: Dobrodružné, pro děti a mládež
Vydáno: 2019, Fragment
Počet stran: 412
Vazba: pevná
ISBN: 978-80-253-4134-6


Kateřina Šardická vystudovala teorie a dějiny filmu na Masarykově univerzitě v Brně, kde také žije a tvoří. Psaní se věnuje už od patnácti let a má za sebou i tvorbu několika scénářů. I když nyní pracuje jako dramaturg, dříve se živila editorstvím. Jako editorka milovala hnidopišské opravy cizích textů.


Tenhle "psací" a tvořící život vyústil až do dokončení prvního románu, který jí zajistil čestné místo mezi českými autory. Zmizení Sáry Lindertové totiž není kniha, která by se v těchto vodách lehce ztratila. Je to dobrodružný, tajemný, lehce fantastický příběh, kterému nechybí záhady, trocha romantiky ani přátelství. Má všechno, co dobrá kniha mít má a navíc je celý děj protkán temnými židovskými pověstmi. Nesnadno se mi říká, že ve mě děj vyvolal velké emoce a to především strach. Ano, až tak dobře umí Kateřina Šardická navodit atmosféru v knize nehororového typu.


Celý děj je plný pátrání, zvratů a hádek, které nutí čtenáře pokračovat, byť ho sem tam něco nepotěší. Tahle kniha to pověstné "chytnout a nepustit" totiž opravdu dokáže. Do poslední chvíle nevíte, jak to dopadne a to je moc dobře. Všechny postavy mají charisma, něčím vždy imponují a nikdo tam není navíc. Příběh je natolik dobře vystavěný, že ani uspěchaný konec plný vysvětlení čtenáře nemůže zmást.


Autorka se opravdu vyznamenala. Prvotiny českých autorů mnohdy tolik nenadchnou, ale tohle je opravdu povedené. Propojení všech aspektů a dílků, které kniha má, všechny ty případy zmizelých, hlavní vyšetřovatel, nejlepší kamarádka Klaudie, sestry zmizelé Sáry.... Všechno to dává smysl a celému ději neuvěřitelný náboj.


Výborný dojem z knihy sem tam kazí jen přehnané chování hlavní hrdinky a pár chybek v textu. Samozřejmě to není žádný velký průšvih, proto nechávám knize 4,5. Myslím si, že v tomto žánru je to opravdu skvělá kniha, která chytne každého čtenáře.

6 komentářů:

  1. Dobrá recenzia, kniha vyzerá zaujímavo, ďakujem za tip :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Kniha mě zaujala už na Světě knihy, takže jsem ráda, že se ti líbila :) Nejspíše se do ní brzy pustím taky :)

    OdpovědětVymazat
  3. Přehnané chování nemám moc ráda, dokáže mě to docela otrávit😅. Jinak bych doporučila dát do textu anotaci, ráda bych si ji přečetla. Pak se mi lépe čte tvoje recenze🙂.

    Spisovatelku neznám a vlastně ani tu knihu. Ještě jsem o ní neslyšela.

    VERČA ze Ztracena v Praze I Papír X elektronický inkoust? SOUBOJ ČTEČKY A KNIHY

    OdpovědětVymazat
  4. O té soutěži jsem už asi slyšela - a je to podle mě skvělá věc, takhle podporovat začínající autory. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Wau, zaujímavá recenzia! Som rada, že mám tip na ďalšiu knihu, pretože niekedy naozaj neviem, po čom mám siahnúť. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Snad se ke knížce taky někdy dostanu, můj seznam "chystám se číst" se nějak rychle rozrůstá. :D Lákala mě už obálka a stále narážím na pozitivní ohlasy, tak snad je to opravdu taková pecka! :)

    OdpovědětVymazat